ELEMENTOS QUE INFLUENCIAM O CICLO DE VIDA DE PEQUENAS EMPRESAS NO COMÉRCIO MINEIRO

Authors

  • Cleber Rocha Alves União das Instituições de Serviços, Ensino e Pesquisa Ltda. (Unisepe)
  • Dênis Mateus de Paiva Excelsior Educação Corporativa
  • Luiz Gabriel de Oliveira União das Instituições de Serviços, Ensino e Pesquisa Ltda (Unisepe)
  • Michele de Santana Carmelossi Universidade do Vale do Sapucaí (Univás)
  • Pedro José Papandrea Centro Universitário UNA https://orcid.org/0000-0001-7614-253X

Keywords:

ciclo de vida, pequenas empresas

Abstract

This article researched the life cycle of firms operating in the commercial sector, exposing the structure, market and perspectives existing in Minas Gerais, with the intention of leveraging the local market, enabling the use of data from this research as an instrument for the development of a business plan. A bibliographic review with data from measurement institutions, such as Datasebrae, was used as a research source. The research was divided into five main parts: initially a contextualization, later a discussion on the relevance of trade and its development, an approach on the different categories of the economy, arriving at a discussion about the obstacles found by small companies within the commercial segment.

Author Biographies

  • Cleber Rocha Alves, União das Instituições de Serviços, Ensino e Pesquisa Ltda. (Unisepe)

    Analista de Inteligência Educacional na Excelsior Educação Corporativa

  • Dênis Mateus de Paiva, Excelsior Educação Corporativa

    Analista de Inteligência Educacional na Excelsior Educação Corporativa

  • Luiz Gabriel de Oliveira, União das Instituições de Serviços, Ensino e Pesquisa Ltda (Unisepe)

    Bacharel em Administração

  • Michele de Santana Carmelossi, Universidade do Vale do Sapucaí (Univás)

    Professora da Universidade do Vale do Sapucaí (Univás) e Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas do Sul de Minas (Facesm)

  • Pedro José Papandrea, Centro Universitário UNA

    Professor no Centro Universitário UNA

References

DATASEBRAE, Inteligência para o Desenvolvimento dos Pequenos Negócios, 2015. Acesso 25/11/2020: https://datasebrae.com.br

DEMINIG, W. Edwards, The W. E. Deming Institute.

DRUCKER, Peter Ferdinand. Introdução à administração. São Paulo: Thomas Learning, 2006.

EMPREENDA. Ferramenta Software: Business Model Canvas (BMC).

FECOMÉRCIO. Registro de empresas cresce em Minas Gerais, 2018. Acesso 7/11/2020: http://www.fecomerciomg.org.br/2018/07/registro-de-empresas-cresce-em-minas-gerais

MAIORINO, Giancarlo. At the Margins of the Renaissance: Lazarillo de Tormes and the Picaresque Art of Survival. Penn State Press, 2010.

MAXIMIANO, A. C. A. Administração para empreendedores: fundamentos da criação e da gestão de novos negócios. 2. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2001.

NAKAGAWA, Marcelo. Plano de Negócios: teoria geral. Barueri, SP: Manole, 2011.

NOVAES, Antônio Galvão. Logística e gerenciamento da cadeia de distribuição: estratégia, operação e avaliação. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y. Business model generation. New Jersey: John Wiley & Sons, 2010.

PEREIRA, H. J., SANTOS, S. A. dos. Criando seu próprio negócio: como desenvolver o potencial empreendedor. São Paulo: SEBRAE/FIA/USP, 1995.

ROSA, C. A. Como elaborar um plano de negócio. Belo Horizonte: SEBRAE/MG, 2004.

SEBRAE, Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Sobrevivência das Empresas no Brasil. Brasília, DF, 2016.

SEBRAE, Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas, 2014. Acesso 7/11/2020: http://datasebrae.com.br/documentos2/pesquisas/Economia_do_Interior/interior_-_15_05_2014.pdf.

TIMMERS, P. Business models for electronic markets. Journal of Electronic Markets, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 3-8, 1998.

VIRILIO, Paul. Paul Virilio, “Un monde superexposé: fin de l'histoire, ou fin de la géographie?”, Le Monde Diplomatique, agosto de 1997, p. 17.

VAROTTO, Luís Fernando. Ponto de Vista: A história do varejo. Ed. Aquarela, 2006.

Additional Files

Published

2020-12-25

How to Cite

ELEMENTOS QUE INFLUENCIAM O CICLO DE VIDA DE PEQUENAS EMPRESAS NO COMÉRCIO MINEIRO. (2020). Journal of Open Research, 1(3), e27. https://journals.stellata.com.br/jor/article/view/27